پشت پرده رانت و فساد آقازادهها در سریال هفت سر اژدها
[ad_1]
اقتصاد 24-«هفت سر اژدها» یک درام سیاسی بود که به موضوع فساد اقتصادی شخصیتهای سیاسی میپرداخت و سکانسهای اکشن پرسرعتی داشت.
مسئله کار با افراد، شخصیت ها و گروه ها را باید از 2 منظر بررسی کرد. اولاً گروهی هستند که پشت چهرههای به ظاهر محبوب خود پنهان میشوند، اما در واقع در فساد و اشرافیت غرق شدهاند که باید برای این گروه اتفاق بیفتد. در واقع رسالت بزرگترین رسانه کشور این است که در کنار مردم باشند و مفسدان را حتی اگر جایگاه و مقامی داشته باشند، بی آبرو شوند، اما دسته بعدی کسانی هستند که طبق عرف نادرست، در گذشته برای سریال ها بودند، هر بار که شخصیت منفی کار یا شخصیت خاصی داشت، داستان بدی یک عبارت در مورد یک شغل خاص می گفت، سریع آن را به کل خلاصه می کردند و حروف می نوشتند.
این رسم غلط باید حذف شود تا رسانه ها موضوعاتی را مطرح کنند. بدرفتاری شخصیت منفی داستان با یک شغل به این معنا نیست که به همه کسانی که لباس آن شغل را می پوشند، ظلم شده است. از طرفی دیگر دیر شده است که جایی برای سریال های انتقادی در رسانه های بومی وجود ندارد و نباید فشارها به حدی افزایش یابد که هیچ کارگردانی جرات پرداختن به این موضوعات را نداشته باشد.
فارغ از مضمون، در قالب «هفت سر اژدها» بر خلاف دیگر ویژه برنامه های ماه رمضان که سرعت و درام آرام تری دارند، سکانس های اکشن و اکشن پرسرعتی را ارائه می کرد. البته برای چنین مضامینی اقدام لازم است و تجربه ثابت کرده است که پرداختن به چنین مضامینی که ماهیتی جاسوسی، پلیسی و رمزآلود دارند معمولا توجه مخاطب را به خود جلب می کند.
«هفت سر اژدها» درام درباره این نمایش است
سریال یکی از ابزارهای قدرتمندی است که رسانه ها از آن برای نمایش مسائل اجتماعی استفاده می کنند. مضامین اجتماعی که می تواند توجه سینماگران را به خود جلب کند در جامعه ایران به وفور یافت می شود و یکی از مضامین رایج پرداختن به مفاسد اقتصادی، رانت و سوء استفاده است، اما این مضامین آمیخته به مسائل سیاسی و خط قرمزها و ترس از تقابل است. با توجه به مکاتب مختلف فکری، کمتر کارگردانی به چنین موضوعاتی روی می آورد. حالا پس از مدت ها ابوالقاسم طالبی کارگردان صاحب نامی که سابقه پرداختن به مسائل حساس سیاسی را در کارنامه خود دارد، با سریالی به تلویزیون آمده است که در همان روزهای اول پخش آن جنجالی شد.
این سریال یک درام سیاسی بود که به موضوع فساد اقتصادی شخصیتهای سیاسی میپرداخت و احساس میشد که مدیران تلویزیون تصمیم گرفتند از مضامین تکراری و کلیشهای که مرز امن و فضایی باز برای پرداختن به موضوعات روز و حساس جامعه دارند فاصله بگیرند. . شاید این تصمیم باعث شود مخاطب بیشتر به رسانه ای که متعلق به خودش است و باید بازتاب جامعه باشد علاقه مند شود.
بیشتر بخوانید:نگاهی به زمین های سریال اژدهای هفت سر
طالبی در این درام اجتماعی و سیاسی سعی کرد وارد مقوله اشرافیت و شخصیت های سیاسی حزبی شود که از این نظر شخصیت پردازی این شخصیت با چهره های شناخته شده عرصه سیاست شباهت هایی داشت که صرف نظر از این موضوع حرکتی جسورانه محسوب می شود. موضوع و فضای سریال
علاوه بر پرداختن به موضوعی که می توان آن را عنوان بکر نامید، توجه به ابعاد مختلف شخصیت ها و پرداختن چند بعدی به داستان وجه تمایز کارگردانی طالبی در این سریال است. او خط اصلی داستان را پرونده های بزرگ مفاسد اقتصادی می داند، اما از رویکرد چندوجهی به شخصیت ها و داستان ها غافل نمی شود. به خانواده توجه ویژه ای شد و نمایش روابط خانوادگی همانند دیگر آثار طالبی در این سریال نیز دیده شد. کارگردان لایههای مختلف شخصیت هر شخصیت را به مخاطب نشان میدهد و به این ترتیب ذهن بیننده با مشاهده افراد با کارکردهای متفاوت، برداشت واقعیتری را ثبت میکند. توجه به ارزشها، آسیبشناسی رویدادهای متعدد از دیگر مواردی است که طالبی در آثار خود بهخوبی به چشم میخورد. رسیدن به هسته اصلی شخصیت های داستان، تحلیل درونی آنها و قرار دادن آنها در موقعیت های مختلف، مسیر داستان را از ورطه تکرار دور کرد و بیننده را شاهد اتفاقات جدیدی با ریتمی مناسب کرد.
فساد اشراف و شخصیت های سیاسی
آنچه این سریال را از دیگر آثاری که به این موضوع می پردازند، پرداختن به مفاسد اعیان و شخصیت های سیاسی است و نشان می دهد که دوران انکار واقعیت ها به سر آمده است و برای اصلاح شرایط اجتماعی باید سیاهی را پذیرفت و در تغییر آن تلاش کرد. نمونه این گفته نمایش فساد یک قاضی در این فیلم است که کمتر شاهد چنین سکانس هایی در تلویزیون بوده ایم. ریشه یابی فساد کار آسانی نیست و مستلزم آن است که کارگردان ابتدا جرات ورود به چنین موضوعی را داشته باشد و همچنین با مطالعه چنین مواردی شناخت کافی از موضوع داشته باشد. همچنین طالبی در گفت و گوهای خود گفته است که چندین پرونده مفاسد اقتصادی را بررسی و با کارشناسان این حوزه مشورت کرده است.
از این حیث، «هفت سر اژدها» طالبی اثری پیشگام برای شروع نزدیک شدن به خط قرمزها و پرداختن به موضوعات حساس سیاسی و اقتصادی است که ریشه های فساد را در سازمان های مختلف جستجو می کند و از نشان دادن آن هراسی ندارد، که دقیقاً همین است. چه رهبری در بیانات متعدد تاکید کردند که باید جسورانه به فساد حمله کنیم.
انتقاد از اشرافیت و رانت گرایی خواست مردم است و «هفت سر اژدها» نباید پایان ساخت سریال هایی با این مضمون باشد، بلکه باید هم رسانه ملی و هم نهادهای مسئول همکاری کنند تا این موضوعات بیشتر دیده شود. در تلویزیون «هفت سر اژدها» سورپرایزهای جالبی برای مخاطبان دارد و سعی کرده تابوها را بشکند و مخاطب را در نمایش فساد فاحش جمع کند و این درام سیاسی را به نقطه مطلوب برساند.
منبع: باشگاه خبرنگاران
[ad_2]