6

نامزدهای انتخابات از «ترافیک» غافل نشوند

[ad_1]

یک کارشناس ارشد ترافیک با بیان اینکه در چند دوره انتخابات ریاست جمهوری، موضوع «ترافیک» و مسائل مربوط به آن جایی در دستور کار نامزدها نداشت، گفت: نامزدهای انتخاباتی نباید از موضوع ترافیک غافل شوند و باید برای آن برنامه داشته باشند.

سرهنگ عینولا جهانی در گفت وگو با ایسنا وی در خصوص برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری در حوزه کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی ترافیک گفت: بیش از 35 سال سابقه کار در پلیس راهنمایی و رانندگی کشور را دارم و در این سال ها ندیده ام که هیچ یک از نامزدها صحبت کنند. در مورد حوزه حمل و نقل و پیشگیری که موضوع بسیار مهمی است و یا برنامه ای در این زمینه معرفی کنید.

وی از کاندیداها خواست در برنامه های تبلیغاتی و اجرایی خود به ترافیک توجه کنند و در نظر داشته باشند که معضل تصادفات و قربانیان و همچنین ترافیک موضوع بسیار مهمی است زیرا طبق آمار در هر سال حدود 19 هزار نفر درگیر تصادف می شوند. سال در رانندگی جان خود را از دست می دهند. علاوه بر این، حدود 400 هزار نفر مجروح شده اند و تعدادی از آنها تا پایان عمر روی ویلچر خواهند بود، بنابراین لازم است رئیس جمهور در این زمینه نیز برنامه ای داشته باشد.

هزینه درمان و نگهداری معلولان ناشی از حوادث بر دوش دولت است

معاون اجتماعی سابق پلیس راه فراجا با اشاره به مصدومان تصادفات جاده ای نیز گفت: در برخی موارد هزینه های درمان و نگهداری معلولان و مصدومان تصادفات بسیار زیاد است و این هزینه ها توسط مراکزی از جمله پرداخت می شود. به عنوان کمک های اجتماعی، بیمارستان ها، بیمه ها و خانواده ها و در واقع باری بر دوش دولت هستند.

وی افزود: برخی از این مجروحان تا پایان عمر روی ویلچر می مانند و یا به دلیل آسیب های ستون فقرات قدرت حرکت را از دست می دهند، بنابراین باید به پیشگیری از حوادث و عواقب حوادث توجه کرد زیرا در اکثر مواقع ما به این حقیقت تلخ می رسند که تنها پس از وقوع حوادث عواقب آن بر دوش خانواده ها، مردم و سازمان های مختلف برای حمایت و درمان است.

جهانی گفت: بسیاری از افرادی که به دلیل تصادفات دچار معلولیت های مختلف می شوند; خانواده‌های آنها قادر به نگهداری از آنها نیستند، به همین دلیل آنها را به مراکز بهزیستی منتقل می‌کنند و علاوه بر هزینه‌های درمانی، هزینه مراقبت از آنها نیز به دولت تحمیل می‌شود، اگر برنامه پیشگیری درستی از بلایا وجود داشته باشد، کسی این کار را انجام نخواهد داد. جان خود را از دست داد و هیچ کس نباید صدمات جبران ناپذیری را متحمل شود.

بیمه گران به دلیل تصادفات ورشکست می شوند و سالی 22 هزار میلیارد تومان می پردازند

وی در خصوص وضعیت بیمه افزود: همچنین موضوع بیمه حوادث وزن مالی زیادی دارد. با یک محاسبه ساده می توان دریافت که به ازای هر 19 هزار کشته تصادفات حداقل یک میلیارد و دویست میلیون تومان غرامت پرداخت می شود که ضرب در آن عدد مبلغ هنگفتی خواهد بود.

این وکیل دادگستری و کارشناس ارشد راهنمایی و رانندگی ادامه داد: علاوه بر این قربانیان نیز در مواردی به ویژه افرادی که دچار قطع نخاع شده اند، مبلغ بیمه جراحات و جراحات را نیز دریافت می کنند. مبلغ دیه پرداختی به آنها دو تا سه برابر یک فرد مقتول است و به همین دلیل است که اکثر مراکز بیمه به دلیل بیمه شخص ثالث اعلام ورشکستگی می کنند. زیرا سالانه باید مبالغ هنگفتی را به عنوان غرامت حوادث پرداخت کند.

جهانی گفت: متاسفانه تحقیقات نشان می دهد سالانه هفت درصد از تولید ناخالص ملی کشور صرف تصادفات می شود. بر اساس این آمار، اهمیت منطقه حادثه دیده می شود. لذا نامزدهای ریاست جمهوری باید به این موضوع حیاتی توجه ویژه داشته باشند تا انشاءالله بتوانیم از تصادفات و افزایش ایمنی در کشور بکاهیم.

وی افزود: به گفته مسئولان یکی از بیمارستان های پر ازدحام پایتخت، یک سوم ظرفیت بیمارستان فقط برای تصادفات موتورسیکلت است. یعنی اگر فقط این قسمت از تصادفات حذف یا کاهش یابد; ظرفیت بسیاری از بیمارستان ها آزاد می شود. به عبارت دیگر می توان گفت یک سوم تجهیزات، هزینه ها و خدمات پزشکان و سایر کارکنان بیمارستان صرف این حوادث می شود که وضعیت اسفناکی است.

تعداد پرونده های کیفری و قضایی برای تصادفات بسیار زیاد است

جهانی درباره ارتباط تصادفات با دستگاه قضایی نیز گفت: تصادفات منجر به جرح یا فوت منجر به دعاوی متعدد می شود و روند قانونی و کیفری تصادفات بسیاری از ظرفیت دادگاه ها و هیأت های حل اختلاف را به خود اختصاص می دهد. به همین دلیل تعداد پرونده های کیفری و حقوقی تشکیل شده در محاکم قضایی به دلیل تصادفات نیز بسیار زیاد است که دلیل دیگری بر اهمیت این رشته نشان می دهد.

معاون اجتماعی سابق پلیس راهنمایی و رانندگی فراج تاکید کرد: با توجه به وقوع تصادفات، سازمان هایی مانند پلیس، قوه قضائیه، نظام سلامت کشور، سازمان مراقبت های اجتماعی و بیمه درگیر این معضل هستند که هزینه های زیادی را برای آنها به همراه خواهد داشت. دولت ها و خانواده ها همچنین بسیاری از خانواده ها از حوادث غمگین هستند و تا پایان عمر متحمل خسارات ناشی از آن می شوند.

جهانی گفت: به عنوان فردی که تمام عمر خود را در حوزه راهنمایی و رانندگی خدمت کرده ام و اکنون به عنوان استاد دانشگاه و وکیل نیز فعالیت می کنم، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری انتظار دارم که از تصادفات جلوگیری کنند و از مرگ و میر و جراحات ناشی از آن بکاهند. برنامه ریزی دقیق باید همراه با اجرا و نظارت کامل انجام شود.

راه حل برای کاهش تعداد تصادفات چیست؟

ارائه برنامه پیشنهادی برای کنترل آمار تصادفات به رئیس جمهور آینده

وی افزود: در زمینه فرهنگ رانندگی و استفاده از وسایل نقلیه در جامعه کمبودهایی داریم، بنابراین باید با اجرای برنامه های فرهنگی با روش های مختلف و از کانال های مختلف از جمله صداوسیما، فضای مجازی، مدارس و دانشگاه ها فرهنگ درست را به همه آموزش دهیم. رانندگی و ترافیک

این کارشناس ارشد ترافیک با اشاره به موضوع فرهنگ سازی افزود: در فرهنگ رانندگی و استفاده از وسایل نقلیه در جامعه کمبودهایی داریم، بنابراین با اجرای برنامه های فرهنگی با روش های مختلف و از کانال های مختلف از جمله صداوسیما، فضای مجازی، مدارس و دانشگاه ها ، فرهنگ رانندگی و حرکت صحیح را به همه بیاموزید.

جهانی گفت: دومین مشکل در حوزه تصادفات سیستم صنعتی و خودرویی ماست. فکر می کنم اکثر خودروهایی که در داخل کشور تولید یا مونتاژ می شوند از استحکام و استاندارد لازم برخوردار نیستند و در تصادفات می بینیم که به دلیل ضعف قاب و داخل یک وسیله نقلیه چه آسیب هایی به سرنشینان خودرو وارد می شود. دلیل اصرار ما بر تولید خودرویی در کشور چیست که حتی در تصادفات 60 کیلومتر بر ساعت هم چند مصدوم برجای بگذارد؟

وی افزود: امیدوارم در صنعت خودروسازی به جایی برسیم که خودروها ایمن‌تر شوند و کیفیت قطعات آن‌ها بهتر شود و شاهد کشته شدن همه سرنشینان در واژگونی و له شدن خودرو نباشیم. سرعت متوسط ​​در برخورد

معاون اجتماعی سابق پلیس راهنمایی و رانندگی فراژ ادامه داد: خودروسازی در کشور ما باید به سمت استفاده از تجهیزات روز دنیا و علم روز دنیا حرکت کند. من مطمئن هستم که در کشور ما امکان پذیر است، اما من نمی فهمم چرا مسئولان ما به دلیل آتش سوزی که نباید در خودرو اتفاق بیفتد، اصرار دارند همان خودروهایی را که می بینید تولید کنند. خانواده ای نابود می شود، اما هیچ اقدامی انجام نمی شود.

جهانی با بیان اینکه جاده استاندارد نیز سومین مشکل در حوزه ترافیک است؛ وی گفت: منظور من از استانداردسازی جاده ها این نیست که همه راه های کشور تبدیل به بزرگراه های فانتزی شوند تا ایمن شوند. منظورم این است که در وهله اول نقاط اضطراری جاده های موجود حذف شود. در طول این سال ها حدود 5200 نقطه حادثه خیز شناسایی شده است. برخی از آنها تعمیر شده اند، اما هنوز بسیار هستند و متاسفانه امکانات و اعتبارات لازم برای این امر فراهم نشده است.

این حقوقدان ادامه داد: در مهندسی راه به این موضوع توجه می کنیم که اگر راننده ای اشتباه کرد یا پشت فرمان به خواب رفت; اگر خودرو از جاده خارج شد باید بخشنده باشد و خطای راننده را جبران کند، مثلا گاردریل یا راهبند استاندارد یا… کاهش ضایعات در تصادفات. اینها مسائلی است که تماماً بر عهده دولت است.

بیشتر بخوانید:

لزوم توجه نامزدهای انتخاباتی به «تصادفات» و «ایمنی خودرو»

«سیل» و «زلزله» در برنامه نامزدهای ریاست جمهوری کجاست؟

جهانی بیان کرد: به عنوان مثال برخی از گاردریل ها به قدری بد نصب شده اند که با کوچکترین برخورد از جاده خارج می شوند و یا خود گاردریل وارد خودرو می شود و به این ترتیب به جای کاهش خسارت، خسارت ناشی از تصادف تشدید می شود. همچنین در برخی از جاده ها تابلو، تابلو و خط کشی کافی وجود ندارد، لذا این موارد نیازمند رسیدگی مسئولان است. همچنین چاله های زیادی در جاده ها وجود دارد که باعث آسیب رساندن به خودروها می شود.

معاون اجتماعی سابق پلیس راه فراج ادامه داد: شورای عالی ایمنی راه ها نیز باید به صورت مستمر با حضور رئیس جمهور آینده برگزار شود که با برگزاری این جلسات همه دستگاه ها در مقابل رئیس جمهور پاسخگو خواهند بود تا کارها بسیار بهتر و سریعتر پیش برود.

جهانی در پایان گفت: تمامی کارشناسان پلیس راه به ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی و کارشناسان رسمی پزشکی قانونی حوزه خودرو آمادگی کامل برای همکاری با رئیس جمهور آینده کشورمان در اجرای برنامه های پیشگیری از تصادفات را دارند.

انتهای پیام

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا