8

دی‌ام برد، رسانه تخصصی بازاریابی | dmboardساغر رفیعی در پنل استیج اینوتکس؛ «۳۷۰ هزار نصب تقلبی را شناسایی کردیم و از هدر رفت دو میلیارد تومان جلوگیری کردیم» دی‌ام برد

[ad_1]

زمان مطالعه: 4 دقایق

پنل “فریب پشت دیوارهای شیشه ای تبلیغات” یکی از پنل های روی صحنه اینوتکس 2024 بود که با حضور ساغر رفیعی مدیر عامل متریکس، پوجا خجسته مدیر بازاریابی اپلیکیشن سوپراپلیکیشن، عارف شعبانی، شرکت برگزار شد. -بنیانگذار جینو و مجید منوچهری، مدیر ارشد درآمد اسمارتک.

هزینه نصب در ایران ارزان تر و مشوق فاراد کمتر است

ساغر رفیعی، مدیر پلتفرم متریکس، در ابتدای این پنل با بیان اینکه تقلب در فضای نصب مانند فضای شبکه تعریف خاصی دارد، گفت: واقعیت این است که هر جا پولی جریان داشته باشد، وجود خواهد داشت. تقلب باشد؛ به طور کلی، هر رفتار غیرعادی که منجر به نصب با کیفیت پایین شود، توسط ما به عنوان تقلب شناسایی و نظارت می شود. بر اساس آماری که از سال 1401 منتشر کرده‌ایم، 370000 نصب جعلی را شناسایی کرده‌ایم و از ضرر حدود دو میلیارد در بودجه بازاریابی شرکت‌ها جلوگیری کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه میزان کلاهبرداری در دنیا بیشتر از ایران است، گفت: این مشکل دلایل مختلفی دارد. از جمله اینکه هزینه هر نصب در ایران ارزانتر است و به همین دلیل انگیزه کمتری برای تقلب وجود دارد. از سوی دیگر، بازار ایران قوانین سخت گیرانه تری دارد، اما در سایر نقاط دنیا قوانین سخت گیرانه ای در این زمینه وجود ندارد و هزینه نصب آن گران تر است، بنابراین این اتفاق بیشتر می افتد.

ساغر رفیعی

ساغر رفیعی، مدیر متریکس

هیچ پلتفرمی نمی تواند تقلب را 100% تشخیص دهد

عارف شعبانی، مدیرعامل پلتفرم جینو نیز گفت: سال گذشته اولین گزارش ما در این حوزه منتشر شد و پیش از آن گزارش شفافی در این زمینه وجود نداشت و گزارش های ما نشان می داد 25 درصد تقلب صورت می گیرد و جالب است می داند که بالاترین آمار کلاهبرداری مربوط به یک ناشر موسیقی و وب سایت است، جایی که حدود 94 درصد از ترافیک آن سایت جعلی و جعلی است.

وی در ادامه تاکید کرد: هیچ پلتفرم تشخیص فارادی نمی تواند ادعا کند که کلاهبرداری را به طور 100 درصد تشخیص می دهد. به جز یک یا دو مورد از انواع فاراد، تشخیص سایر مدل ها و الگوریتم ها بر اساس احتمالات است. بنابراین مهم است که در مورد پارامترهایی که در کشف این تقلب موثر بوده اند صحبت کنیم.”

رفیعی مدیر متریکس ادامه داد: وظیفه پلتفرم شخص ثالث در این حوزه ایستادن در کنار مشتری است و این پلتفرم ها باید حافظ منافع مشتری و حفظ حقوق آنها حتی در غیاب آنها باشند.

سپس ساغر رفیعی، مدیرعامل متریکس با اشاره به پیچیدگی مفهوم «فاراد» گفت: «فاراد پیچیده است و درک مفهوم آن در بازارهای کارآیی آسان نیست. وقتی وارد بحث فاراد می شویم همه می خواهند بدانند این چیست؟ چه کار میکند؟ علاقه در این زمینه وجود دارد اما هنوز دانش و سواد در زمینه نصب و نحوه کار وجود ندارد. این ماموریت بر عهده ماست تا بازار را به بلوغ برسانیم تا این دانش و اطلاعات در مورد بحث فاراد ایجاد شود. زیرا در این صورت درک و کنترل آن آسان تر خواهد بود.”

وی افزود: اینجا بحث تعمیق تحلیل داده ها اهمیت پیدا می کند که در ایران اتفاق نیفتاده است. رویکرد در بازار جهانی به این صورت است که تا سال‌های 2018 و 2019، بیشتر تقلب‌ها از نوع تزریق کلیک بوده و اکنون به سمت کلاهبرداری‌های رباتی مانند StickyMoving رفته است.

ساغر رفیعی در پنل استیج اینوتکس; 370 هزار تاسیسات تقلبی شناسایی و از ضرر دو میلیارد تومانی جلوگیری کردیم.

هیچ تعریف رایجی از تقلب در میان فعالان تبلیغات دیجیتال وجود ندارد

شعبانی، مدیرعامل پلتفرم جینو توضیح داد: تبلیغات دیجیتالی از سال 1392 در ایران معرفی شد، اما در این سال ها شاهد نوآوری چندانی در این تبلیغات نبودیم. از سوی دیگر، به خاطر داشته باشید که نسل ها تغییر می کنند و الگوی رفتاری آنها نیز تغییر می کند. نسل کسانی که سایت خبری باز می کنند و در معرض تبلیغاتی مانند بنر و همسان قرار می گیرند در حال کم شدن است و این واقعیت را باید پذیرفت. در نتیجه درآمد سایت ها نیز کاهش می یابد و صاحب سایتی که کسب و کار خود را در آستانه سقوط می بیند ممکن است برای حفظ درآمد خود به فاراد مراجعه کند.

رفیعی با اشاره به اهمیت تجزیه و تحلیل اذعان می‌کند: «به دوستانی که از متریکس استفاده می‌کنند توصیه می‌کنیم روی تجزیه و تحلیل تمرکز کنند و آنها را با منابع ارگانیک مقایسه کنند. از آنجایی که منبع ارگانیک می تواند معیار خوبی باشد. زیرا با این مقایسه، اگر منبع تبلیغ مشکوک باشد، می توان آن را بیرون انداخت».

مجید منوچهری، مدیر ارشد رشد درآمد ادتریس در پاسخ به صحبت های رفیعی گفت: جریان درآمدی که می گوییم به قدری اندک است که انجام این کار برای آنها به صرفه نیست جهان از نظر پیشرفت تکنولوژی به نظر من باید تعاریف مشترکی در این زمینه ایجاد کنیم و با ادنتورک هایی مثل تاپسل و یکتان تعامل بهتری برقرار کنیم. ما به دنبال ایجاد معنای جدیدی در زمینه کلاهبرداری هستیم، متأسفانه در بین بازیگران تبلیغات دیجیتال تعریف مشترکی از تقلب نداریم.

ما در ابتدای صنعت تبلیغات دیجیتال هستیم

منوچهری در ادامه این پنل گفت: کل پولی که در این صنعت جابه‌جا می‌شود یک تا دو سجاف است و چند درصد آن کلاهبرداری است. یعنی اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم متوجه می شویم که اتفاق خاصی نمی افتد. اول، بیایید با هم روشن کنیم که پول جدی در این صنعت وجود ندارد.»

وی ادامه داد: هر چقدر ترافیک خالص به صاحب کسب و کار داده نشود، بر درآمد شرکت تبلیغاتی نیز تأثیر می گذارد. دغدغه‌ای که ما در این صنعت داریم و در این صنعت زیاد اتفاق نیفتاده، این است که به تخصص، دانش و فناوری نیاز داریم.» صنعت تبلیغات دیجیتال در کشور ما بسیار جدید است و ما در ابتدای راه هستیم.

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا